بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‏ در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه و خانواده‏هاى شهداى فاجعه هفتم تیر

7/ 4/ 84

بسم الله الرحمن الرحیم

به همه‏ى برادران و خواهران عزیز، هم برادران و خواهران شاغل و مسئول در قوه‏ى قضائیه و هم برادران و خواهران مرتبط با حادثه‏ى فاجعه‏آمیز هفتم تیر و خانواده‏هاى عزیزِ شهیدان آن حادثه‏ى تلخ، خوشامد عرض مى‏کنیم.

از بیانات جناب آقاى شاهرودى رئیس محترم و عالِم و محقق و شخصیت برجسته در قوه‏ى قضائیه تشکر مى‏کنیم. ایشان بیانات روشنگر و مفیدى را ارائه کردند.

وقتى به حادثه‏ى هفتم تیر نگاه مى‏کنیم، معناى بزرگى در این واقعه‏ى تلخ وجود دارد، که با همه‏ى تلخى، آن معنا شیرین است؛ و آن عبارت است از زنده بودن، پویا بودن، بالنده بودن انقلاب اسلامى و نظام جمهورى اسلامى. درست مصداق این آیه‏ى شریفه: «ألم تر کیف ضرب اللَّه مثلا کلمة طیّبة کشجرة طیّبة اصلها ثابت و فرعها فى السماء تؤتى اکلها کلّ حین بأذن ربها»؛ این یک مثال قرآنىِ الهى است که مصداق آن در زمان ما، انقلاب، نظام اسلامى و رهبرى است و تجسمِ آن، امام بزرگوار ماست که اینها زنده‏اند؛ درخت بالنده‌اى هستند که ریشه‏هاى آن سالم است، در معرض امتحانهاى گوناگون قرار مى‏گیرد، دچار مشکلات متعدد و گوناگونى مى‏شود؛ اما بعد از برگ‏ریزان و بعد از یک خزان، باز طراوت بهارانه‏ى دیگرى به سراغش مى‏آید و میوه مى‏دهد و برگ و بار نشان مى‏دهد و زنده بودن خودش را به همه ثابت مى‏کند. از اول انقلاب تا امروز، ما این قضایا را داشتیم؛ از ترور ناجوانمردانه‏ى شهید مطهرى و بعد چهره‏هاى انقلاب؛ ترور آقاى هاشمى رفسنجانى، حادثه‏ى هفتم تیر، حادثه‏ى شهادت رئیس جمهور و نخست وزیر مکتبى در یک روز، و حوادث گوناگون و ریز و درشت دیگر. در این بین، حضور نیروهاى مخربِ با سلاح؛ چه سلاح سیاسى، چه سلاح نظامى علیه مردم، علیه انقلاب بود تا امروز، تا انتخابات بیست‏وهفت خرداد و سوم تیر. اینها همه نشانه‏هایى از سلامت این ریشه‏ى مقدس است که موجب مى‏شود هر فشارى، هر برگ ریزانى، هر خزانى در سر راه آن پیش بیاید، نتواند عظمت و بالندگى این نهال و درخت مقدس را زیر سؤال ببرد. گاهى یک درخت سالم که ریشه‏هایش سالم و عمیق است، آتش مى‏گیرد؛ اما بعد از آن که آتش فرو نشست، شما مى‏بینید از لابلاى کُنده‏هاى سوخته‏ى همین درخت، جوانه‏ى سبز سربلند مى‏کند. چرا؟ چون ریشه، زنده است. گاهى مى‏بینید کسانى به جان این درخت مى‏افتند، شاخ و برگ آن را مى‏زنند، به آن زخم مى‏زنند؛ اما باز مى‏بینید که در موسم خود شکوفه مى‏دهد؛ میوه مى‏دهد؛ برگ و بار مى‏دهد. این، عبرت است. حادثه‏ى هفتم تیر یک چنین حادثه‌‏اى بود. در آن حادثه،این درخت را به خیال خودشان آتش زدند. در آن روز شخصیتى مثل شهید بهشتى و شخصیتهاى برجسته‏ى دیگر، مدیران بزرگ و کارگزار در نظام نوپاى اسلامى، را در یک مجلس به خاک و خون کشیدند؛ عده‌اى را شهید کردند؛ عده‌اى جانباز شدند؛ خانواده‏هایى داغدار شدند؛ دل ملت آتش گرفت - حادثه‏ى تلخى بود - اما آن حادثه نتوانست این نهال را از پا بیندازد، بلکه آن را پایدارتر هم کرد. عجیب این است که همین کسانى که امروز در دنیا پرچم ضد تروریسم به دست گرفته‏اند، آن روز وقتى این حادثه اتفاق افتاد، در اظهارات و در خبرها و در موضع‏گیرى‏هایشان با لبخند تمسخرآمیزِ پیروزمندانه با ملت ایران روبه‏رو شدند؛ یعنى دیدید از بین رفتید(!) اما اشتباهشان خیلى زود معلوم شد. البته حوادث دیگر هم تا امروز همین‏طور بود.

انقلاب زنده است، این اصول زنده است؛ هیچ مانعى ندارد که برگ و بار عوض بشود. خزان‌هایى در راه است؛ این یک حرکت طبیعى است براى موجودات زنده‏ى عالم. همیشه ریزش و رویش وجود دارد؛ مهم این است که در کنار ریزش، رویش هم وجود داشته باشد؛ و امروز این‏جور است. بحمداللَّه انقلاب على‏رغم همه‏ى تبلیغات، همه‏ى تخریبها، همه‏ى ضربه‏ها، همه‏ى تهاجم‌هاى از اطراف و اکناف - تهاجم سیاسى، فشار اقتصادى، تهاجم فرهنگى - پیشرفت کرده؛ این انقلاب زنده، بانشاط و مشغول پیشرفت است؛ منتها خیلى از افراد ظاهربین نمى‏فهمند و حقیقت را درک نمى‏کنند؛ مگر این که حقیقت خودش را با واقعیت سنگین به آنها تحمیل کند؛ و همین‏جور هم هست. امروز هم شما نگاه مى‏کنید و مى‏بینید که على‏رغم این که مخالفان ملت ایران، دشمنان و توطئه‏گران ملت ایران، عظمت این ملت و عظمت این حضور سى میلیونى و عظمت این انتخابات را دیدند و در دل خودشان تحقیر شدند، هنوز در زبان حاضر نیستند اعتراف کنند؛ اما واقعیت قضیه این است که این ملت با حرکت خود، با حضور خود، با نشاط خود، بر روى همه‏ى توطئه‏ها خط بطلان کشید، بعد از این هم همین‏جور خواهد بود؛ منتها شرطش ادامه‏ى تقواست، که تقوا موجب رحمت الهى است. به خودمان مغرور نشویم. مغرور شدن ملتها و مسئولان ملتها همیشه مایه‏ى سرنگون شدن و سقوط آنها شده است. هیچ‏کس نگوید «من» کردم. خداى متعال در قرآن با لحن استهزاءآمیزِ نافذِ خود مى‏گوید که قارون گفت: «قال انّما اوتیته على علم عندى»؛ من خودم بودم که با توانایى خودم توانستم به این نقطه برسم! خداى متعال او را در اعماق زمین سرنگون کرد. ما باید تلاش کنیم؛ ما باید مجاهدت کنیم. هیچ ملتى بدون مجاهدت، بدون تلاش، بدون ابتکار، بدون نوآورى، بدون فتح مراحل گوناگون پیشرفت، به جایى نمى‏رسد؛ اما برکت از خداست، توفیق از خداست و تقوا زاد راه است؛ لذا توصیه‏ى همه‏ى پیغمبران تقوا بوده است.

این انتخاباتى که اتفاق افتاد، خیلى حادثه‏ى بزرگى بود؛ حادثه‏ى شیرینى بود. این همه از چند ماه قبل علیه این انتخابات در دنیا تبلیغات کردند و امیدشان این بود که بیست درصد مردم شرکت مى‏کنند؛ این را صریحاً گفتند؛ اما این همت را تصور نمى‏کردند. ما بارها در صحبتهاى عمومى و علنى، خطاب به سیاست‌گذاران بلوکهاى قدرت جهانى مى‏گفتیم به حرف این تحلیل‏گران غلط اندیش و کج‏اندیش که شماها را درباره‏ى وضع ملت ایران گمراه مى‏کنند، گوش ندهید؛ زیرا ملت ایران، این نیست که اینها مى‏گویند. ملت ایران زنده است، ملت ایران مؤمن است، ملت ایران پای‏بند به مبانى انقلاب است، ملت ایران به دنبال استقلال و به دنبال آرمانهاى انقلاب اسلامى و به دنبال عزت ملى و اسلامى خود هست؛ اما اینها باور نمى‏کردند و با تحلیل‏هاى غلط خودشان نسبت به ملت ایران، حرف زدند و تحلیل کردند و تصمیم گرفتند. ملت ایران در این انتخابات خودش را نشان داد. شرکت بالاى مردم، قریبِ سى میلیون؛ و در جمعه‏ى بعد، بیست‏وهشت میلیون، حادثه‏ى عظیمى است که در این کشور اتفاق افتاد؛ حادثه‏ى بى‏نظیرى است. این عزت ملت ایران است؛ این عظمت ملت ایران است؛ عظمت انقلاب است، که همه باید این عظمت را در دنیا بفهمند و منطق ملت ایران را بشناسند و با این محاسبات، با این مردم حرف بزنند و در مقابل این مردم موضع بگیرند. بنده بار دیگر این عظمت را به این ملت تبریک عرض مى‏کنم. انتخابات بسیار خوبى بود؛ حرکت بسیار عظیمى بود؛ کار بسیار پرافتخارى بود.

با توجه به حضور مسئولان قوه‏ى قضائیه، این را هم عرض کنم: در خلال این انتخابات، برخى کارهایى انجام گرفت که بنده به عواملى که این کارها را انجام دادند، بدبینم؛ این تخریبهایى که صورت گرفت. بعضى از تخریبها البته از روى بى‏توجهى بود؛ بعضى از آقایان و نامزدها یا طرفداران آنها با محاسباتى، حرفهایى نسبت به نظام زدند که واقع‏بینانه نبود؛ خیلى از مثبتات نظام، از کارهاى بزرگ نظام نادیده گرفته شد و سیاه‏نمایى شد. و پیشرفتهاى عظیمى که به وسیله‏ى دولتها در این سالها به وجود آمده، ندیده گرفته شد؛ اینها از روى غفلت بود، لیکن بعضى از این تخریبها از روى غفلت نبود. تعدادى از نامزدهاى انتخابات ریاست جمهورى مورد تخریب قرار گرفتند؛ تخریبهاى غیر منصفانه و ناجوانمردانه؛ حتّى شخصیت موجهى مثل آقاى هاشمى رفسنجانى که شخصیت محترم و باسابقه‌اى است، از دم این تخریبها در امان نماند. این، حادثه‏ى بدى بود. رحمت الهى را نباید با این‏گونه کارها آلوده کرد؛ با این که ما تأکید کرده بودیم. امروز چون گذشته است، من نصیحت مى‏کنم؛ اما مسئولان قضایى و غیر قضایى، غیر از نصیحت، وظایف دیگر هم دارند؛ آنها عوامل این تخریبها را تعقیب کنند و آنها را پیدا کنند. یک عده به طور مسلّم از روى جهالت و غفلت این کار را کردند، که البته فعل حرامى انجام گرفت؛ لیکن بسیارى از کارهایى که انجام گرفت، کار کسانى بود که به هیچ یک از نامزدها علاقه‏‌اى نداشتند و تخریب آنها براى تخریبِ فضاى انتخابات انجام گرفت؛ آنها تخریب کردند، براى زیر سؤال بردن نظام اسلامى. ما در اختلافات بزرگ مذهبى، فکرى، سیاسى دیده‏ایم که کسانى وارد میدان فتنه‏انگیزى مى‏شوند و از زبان این، آن را مى‏کوبند؛ از زبان آن، این را مى‏کوبند؛ در حالى که نه به این علاقه دارند، نه به آن! اینها را پیدا کنید؛ مقصران اصلى بایستى مشخص شوند، که مطمئناً دست دشمن در کار است. بعضى اظهارات، متأسفانه عزیزترین قشرهاى این کشور، جوانانِ مؤمن و بسیجى، را زیر سؤال برد! این‏جور نیست، بلکه دستهاى دشمن است که در کار است براى فتنه‏انگیزى و براى ایجاد فساد.

این ملت، ملت مؤمن و ملت پای‏بند به عدالت و تشنه‏ى عدالت است. سالها و قرنهاى متمادى عدالت در این کشور سرکوب شده است. در دوران حکومتهاى جبار پادشاهان، بخصوص آن وقتى که در کنار استبداد، نیروى خارجى و نفوذ خارجى هم وارد شد و دخالت خارجى با دیکتاتورى و استبداد توأم شد، این مردم چه‏ها کشیدند از توأم شدن این دو نیروى شرّ و شیطانى در کشور ما. مردم تشنه‏ى عدالتند، تشنه‏ى حقیقتند، دشمن فسادند؛ مردم اینها را مى‏خواهند و آرا و شعارهاى مردم هم همین را نشان مى‏دهد. ما وظیفه داریم در این زمینه‏ها کار کنیم. مسئولان کشور باید آنچه را که مورد نیاز این ملت هست، بفهمند و درک کنند و آن را انجام بدهند.

قوه‏ى قضائیه یکى از آن مراکزى است که مردم بشدت براى استقرار عدالت به آن چشم دارند. آنچه انجام گرفته است، ارزشمند - برنامه‏هایى که بیان شده است؛ و امروز هم فرمودند - و باارزش است؛ اما اینها باید در مقام عمل خودش را نشان بدهد؛ باید خروجى و نتیجه‏ى قوه‏ى قضائیه، احساس آرامش و امنیت براى مردم باشد.

یک بار من در یکى از دیدارهاى گذشته به شما برادران و خواهرانى که تشریف داشتید، عرض کردم که باید جورى بشود که هر مظلومى، هر صاحب حقى، هر کسى که معتقد است حق او تضییع شده، به مجرد این که مورد ستم قرار گرفت، در دل خود بگوید که من حالا به دستگاه قضایى مراجعه مى‏کنم و حق خودم را خواهم گرفت؛ این اطمینان باید در دل انسانها و افراد جامعه موج بزند؛ این باید به جود بیاید؛ ما این را احتیاج داریم.

دادگسترى جمهورى اسلامى باید به معناى حقیقى، دادگستر باشد. این کارها را در این روند، جهت‏دهى کنید و برنامه‏ها را زود پیش ببرید. این برنامه‏‌اى که سال گذشته هم مطرح شد، ما هم مطرح کردیم، بعد هم تدوین شد، هر چه سریع‏تر پیش برود.

مسئله‏ى پرورش عناصر فعال در قوه‏ى قضائیه - به قول شما کادرسازى - باید جدى گرفته بشود؛ گسترش علم و آگاهى هم در میان تمام سطوح قوه‏ى قضائیه بسیار مهم است. من به رئیس محترم قوه عرض کردم که فاصله‏ى بین بعضى از آراى دادگاه‏هاى بدوى یا تجدیدنظر قبل از رفتن به دیوان عالى کشور، و آرایى که نسبت به همین پرونده بعد از نقض در دیوان عالى کشور است، فاصله‏ى عجیبى است؛ گاهى بین این، دو تا رأى هست! دو دادگاه که هر دو وابسته به یک دستگاه هستند؛ یکى شدیدترین حکم را داده و مجازات را معین کرده است، یکى تبرئه کرده! فاصله‏ى اینها خیلى زیاد است. این، ناشى از چیست؟ کى‏ در این بین اشتباه کرده؟ آن هم اشتباهى به این فاحشى. بالأخره بعد از آن که حکم نقض شد، ممکن است مقدارى بالا پایین برود، اما این که این مقدار فاصله باشد، این نشانه‏ى این است که ما احتیاج داریم به گستردن دانش قضایى در همه‏ى سطوح.

نکته‏ى دیگر، التزام به قانون است. قوه‏ى قضائیه بایستى از نظارت قانون استقبال کند. قانون، یکى از ابزار نظارت است. خودِ قانون یک عامل نهاده شده‏ى در داخل قوه‏ى قضائیه است که براى نظارت بر قوه‏ى قضائیه، عامل بسیار مهم و مؤثرى است. معیار، قانون باشد و قوانین نقض نشود؛ تخصیص نخورد؛ تقیید نخورد؛ از گستره‏ى قانون به دلایل گوناگون چیزى حذف نشود. به هر حال، قوه‏ى قضائیه باید هر گونه نظارتى را استقبال کند. خوشبختانه شما از مسئول عالم، دانا، هوشمند و مجموعه‏ى بسیار خوبى از قضات شریف، پاک‏دامن، عناصر مؤمن در قوه‏ى قضائیه برخوردار هستید. هر چه که نظارت بشود، هر چه که اظهار نظر بشود، حتّى انتقاد منصفانه، باید مورد استقبال قرار بگیرد. این، خیلى خوب است. آن را که حساب پاک است - چه در زمینه‏هاى مالى، چه در زمینه‏هاى غیرمالى - از محاسبه باکى نیست. بگذارید عناصر مقرر براى این کار؛ مثل سازمان بازرسى و سازمانهاى گوناگون نظارتى و همچنین عناصر بیرون از دستگاه قضایى؛ مثل صاحب‏نظران حوزه و دانشگاه، حقوق‏دانان کشور، اعلام نظر کنند، پیشنهاد کنند، انتقاد کنند؛ اینها قوه‏ى قضائیه را تقویت مى‏کند و قوه‏ى قضائیه را ورز مى‏دهد. بحمداللَّه ارکان قوه‏ى قضائیه ارکان خوبى است؛ پایه‏ى آن پایه‏ى بسیار خوبى است و برخاسته و پدید آمده از ریشه‏ى مقدس نظام جمهورى اسلامى و متکى به احکام اسلامى است و از چیزى باکى ندارد و قوه‏ى مستحکمى است؛ هر چه بیشتر با آن چالش قانونى، چالش نظارتى انجام بگیرد، براى او بهتر است و موجب ورزیده‏تر شدن آن خواهد شد.

به کمک الهى باید چشم داشته باشیم؛ از کمک الهى مأیوس نشویم؛ توفیقات الهى را قدر بدانیم؛ توجهات حضرت بقیةاللَّه (ارواحنا فداه) را مغتنم بشماریم و بدانیم که اساس این انقلاب و خون مطهر شهیدانى که در راه آبیارى این ریشه‏ى مقدس ریخته شده است، دستگاه بسیار باعظمتى درست کرده که هیچ طوفانى به فضل الهى قادر به تکان دادن و متزلزل کردن آن نیست.

و السّلام علیکم و رحمةاللَّه و برکاته‏


نظر  

نوشته شده توسط موسی مباشری در سه شنبه 91/4/6 ساعت 11:6 عصر. - لینک ثابت